Tetstoernooi reglement Dongen
Nie ont doen hé!
Reglement
Artikel 1. Het spel
1.Spelers proberen de bal op de stoeprand van de tegenstander te gooien.
2.Je verdient punten als je op de rand gooit en de bal terugrolt of -stuit naar jouw helft.
3.De speeltijd bedraagt 10 minuten.
4.De speler met de meeste punten wint het spel.
Artikel 2. Het team
1.Een team bestaat uit 2 personen waarin om de beurt wordt gegooid.
2.Beide spelers mogen de bal vangen als dit nodig is.
3.Beide spelers kunnen afgegooid worden ongeacht of hij of zij aan de beurt is.
Artikel 3. De regels
1.Het team aan de kant van de Viersprong begint met gooien.
2.De speler gooit de bal vanaf de stoep richting de overkant van de straat met het doel daar de stoeprand te raken.
3.De spelers gooien om de beurt, zolang de bal niet terugrolt of niet terugstuit naar de helft van de speler die de bal gegooid heeft.
4.De tegenspeler mag niet vóór zijn eigen stoeprand komen.
5.Bij een worp die duidelijk mislukt is, mag de tegenstander de bal pakken.
6.Als de bal de stoeprand aan de overkant raakt en de bal terugrolt of terugstuit naar eigen helft, dan krijgt de speler 1 punt en mag hij/zij nog een keer gooien vanaf zijn/haar stoeprand.
7.Komt de bal na het raken van de stoep terug door de lucht, dan mag de gooiende speler proberen de bal te vangen op de eigen stoep of de eigen helft van de straat. Lukt dat, dan krijgt de speler 2 punten én mag hij of zij vanaf de vangplek nogmaals gooien.
8.Een speler mag maximaal 3 keer achter elkaar gooien. Daarna is de andere speler aan de beurt.
Artikel 4. Het afgooien
1.Een speler die afgegooid is, verliest al zijn punten.
2.Raakt de speler de stoep niet en pakt de tegenstander de bal, dan kan de speler afgegooid worden als deze nog op de straat is.
3.Afgooien mag niet op het hoofd.
4.Een worp op het hoofd geldt als een gemiste worp.
5.Elke poging tot afgooien geldt als gemiste worp (want de stoeprand wordt niet geraakt). De andere speler is dus weer aan de beurt.
6.Je bent ook af als je de bal vangt zodra de tegenstander je probeert af te gooien. Je bent namelijk geraakt.
Artikel 5. De puntentelling
1.Bij stoepranden kun je per worp 0, 1 of 2 punten verdienen.
2.De spelers houden zelf de score bij.
3.De score dient na de wedstrijd bij de Tetsorganisatie ingeleverd te worden.
- 0 punten: de speler gooit de bal mis, dus de bal raakt de stoeprand aan de overkant niet. De speler raakt met de bal de stoeprand, maar de bal komt niet terug naar de eigen helft van de straat. De bal rolt of stuit niet ver genoeg terug of wordt gevangen door de tegenspeler, vanaf de eigen
stoep. - 2 punten: de speler gooit raak, de bal komt via de lucht terug en wordt gevangen op de eigen stoep of eigen helft van de straat. Wanneer de
speler de bal heeft gevangen mag hij of zij nogmaals gooien vanaf de vangplek. - Bij gooien vanaf de straat bestaat het risico dat de speler afgegooid wordt en alle punten kwijtraakt.
- De winnaars worden per poulefase bepaalt over het aantal punten in deze fase.
- Indien er een gelijk aantal punten is moeten beide teams drie keer gooien. Wie daarbij de stoeprand aan de overzijde de meeste keren raakt wint het spel. Mocht er wederom gelijkspel zijn gooien beide teams steeds één keer tot er een verschil van 1 punt ontstaat.
- In geval van een calamiteit wordt de wedstrijd door de organisatie gestaakt en opnieuw gespeeld.
Artikel 6. Disclaimer
1.Deelname aan het Tetstoernooi geschiedt op eigen risico van de deelnemer(s).
2.De organisatie is niet aansprakelijk voor eventuele schade, verliezen of andere gevolgen die zouden kunnen voortvloeien uit deelname van het toernooi.